Wednesday 19 September 2018

Sambutan Hari Kemerdekaan 2018 - Tadika Little Caliphs Changloon,Kedah

Assalamualaikum wbt.


Walaupun sudah hampir sebulan Hari Kebangsaan berlalu, saya rasa masih belum terlambat untuk saya berkongsi sambutan kemerdekaan yang diadakan di Tadika Khalifah Arif di Changloon, Kedah.



Jika kita lihat pada hari ini, anak-anak mudah tertarik dengan mainan komputer, gadget dan makanan segera kerana kurangnya pendedahan tentang permainan dan makanan tradisional. Namun saya yakin, masih ada lagi golongan yang memandang berat tentang kepentingan khazanah warisan bangsa dan berusaha untuk  memeliharanya daripada pupus  dek arus pemodenan semasa.

Bertemakan zaman pasca merdeka, Tadika Khalifah Arif dihiasi dengan props alatan tradisional seperti zaman 50-an. Bagi memeriahkan lagi suasana, guru-guru dan anank-anak turut memperaga pakaian klasik.


Guru-guru di Tadika Khalifah Arif ingin membawa pendekatan 'role-play' seperti berlakon dan bermain supaya anak-anak dapat menghayati suasana kampung seperti zaman dahulu. 



Seperti melepaskan batok di tangga, bukan batuk ya ;)
  












Seronok anak-anak bermain upih kelapa


Syabas dan tahniah kepada guru-guru yang bertungkus-lumus menjayakan hari merdeka di sekolah. Semoga usaha yang dilakukan mendapat tempat di hati anak-anak untuk cintakan khazanah bangsa sekaligus memelihara warisan seni atok nenek mereka.


No comments:

Post a Comment